Actualitat
Gran país  -  EL MIRALL AMERICÀ  -  Ignasi Aldomà
Nou col·laborador  IGNASI ALDOMÀ  des de la secció de Gintònic d'opinió  EL MIRALL AMERICÀ
FI DE CAMPANYA  ànimsBojan.cat  -  EDITORIAL
Quina connexió a internet tens a casa?
Debats - Debat
dijous, 19 de març de 2009 22:35
smaller text tool iconmedium text tool iconlarger text tool icon

LA FIBRA ÒPTICA, CLAU PEL DESENVOLUPAMENT DE LA COMARCA

En l’actualitat la situació de les telecomunicacions en el Pla d’Urgell és greu, perquè qui gaudeix del monopoli de la infraestructura no inverteix en aquesta.

Les comunicacions dels segle vint han estat claus pel desenvolupament social i econòmic de la comarca. Seguir el ritme de les zones més modernitzades implica invertir en més comunicacions. A Platònic.cat creiem què és obligatori apostar per la fibra òptica, l’accés de qualitat i competitiu al món digital.

En l’actualitat la situació és greu, doncs la baixa densitat del territori i el nivell mitjà de modernitat de les nostres empreses, són excuses o raons suficients perquè qui gaudeix del monopoli de la infraestructura, no inverteixi en aquesta.

Una opció seria resignar-nos perquè els arbres no ens permeten veure el bosc, però aquest no és el tarannà de Platònic.cat; veiem el bosc i com a mínim hem trobat dos oportunitats per fer possible que usuaris, empreses i particulars, tinguin a l’abast una connexió de 100 megues per segon.

Les oportunitats venen, d’un costat per la creació per part de la Generalitat de l’Operador Neutre de la xarxa de fibra òptica. Canalitzacions d’aquesta tecnologia que en l’actualitat ja han arribat al Pla d’Urgell, concretament ressegueixen l’autovia. L’altra oportunitat és el Pla Director de la comarca, que s’està redactant des de ja fa uns mesos.

fibra_optica

Donat que el Consell Comarcal no disposa de cap departament o equip que tingui en l’horitzó aquesta fita i, tenint en compte que els POUMs dels nostres municipis consideren les infraestructures digitals com a suficients, des de Platònic.cat demanem als redactors del Pla Director però sobretot als usuaris del territori, el següent:

Primer. Que el Pla Director planegi aquesta infraestructura i dibuixi les canalitzacions. A partir del punt d’accés (actualment a l’alçada de l’autovia A2) i que es capil•laritzi arribant a tots els nuclis urbans.

Segon. Que es treballi en la creació d’un gestor d’aquesta infraestructura. És a dir, que hi hagi una entitat que vetlli per l’accés de la ciutadania –gestor civil-, però sobretot per l’accés empresarial –gestor de polígons-

Tercer. Que es doti d’una memòria econòmica per sufragar la inversió en telecomunicacions. Fent ferma l’aposta per l’actualització digital.

Quart. Que es redactin, i estiguin a l’abast de totes les administracions locals, les normes relacionades amb la canalització de la fibra òptica, normes que ens informin de detalls com:
•    Quan s’ha d’obrir un carrer per realitzar qualsevol obra, cal deixar-hi un tub d’unes característiques concretes que posteriorment s’utilitzarà per fer-hi passar qualsevol tipus d’instal•lacions digitals.

•    Quan es concedeixin les línies telefòniques per obra nova, sobretot en polígons i urbanitzacions, que aquestes no siguin cedides gratuïta i indefinidament a l’operador privat que actualment té el monopoli (Telefònica).

•    Quan se sol•liciti una cèdula d’habitabilitat per nova residència que aquesta requereixi accés a la fibra òptica. Posant aquest servei al mateix nivell que, els fins ara imprescindibles, corrent elèctrica, aigua i telèfon.

Posem novament, l’equip de Platònic.cat i els seus usuaris, a la disposició del Consell Comarcal i dels redactors del Pla Director.

Pla d'Urgell, 24 de maig del 2010

Històric

Les telecomunicacions tenen un lligam intrínsec en l’horitzó de la plataforma Platònic.cat. Un dels punts que mereixen un especial interès és l’accés a internet. A Platònic.cat, des de la comarca i per la comarca, proposem la promoció de qualsevol avenç, que sigui destinat per la millora de la capacitat tecnològica de la comarca.

Aquest és un exemple per reflexionar:
- Internet en les llars de les comarques de Catalunya: Pla d’Urgell: 43,3% Catalunya: 51,3%
- Banda ampla en les llars de les comarques catalanes: Pla d’Urgell: 36,1% Catalunya: 46,0%

08/04/09 Autor: Platònic.cat

Segons aquesta notícia, Telefonica, què és la única companyia que proveeix banda ampla a través de cable (ADSL) a la comarca, critica la inversió pública en xarxes alternatives.

A Platònic.cat creiem que la qualitat de l'accés a internet, a nivell comarcal, és millorable. Usuaris domèstics, empreses i institucions no es poden quedar al marge de la cohesió territorial.

Per aquest motiu volem conéixer les diferents possibilitats d'accés a internet. Amb les vostres aportacions, elaborarem un llistat dels diferents proveïdors que subministren aquest servei. Participa registrant-te i publicant comentaris o envia'ns un correu a Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessiteu que el JavaScript estigui habilitat per a mostrar-la

COM HO TENS?

La col·laboració dels usuaris serà un mostreig del tipus i qualitat de connexió i d'hàbits relacionats. En breu penjarem un formulari i una enquesta.

PROPOSTES

Demanar formalment l’opinió de col·legis professionals relacionats amb les telecomunicacions a Catalunya sobre l’estat tecnològic de la comarca, així com a les associacions empresarials.

• Sol·licitar a les administracions les accions previstes en la comarca i els seus municipis que tinguin incidència tecnològica, concretament en la banda ampla de transmissió de dades.
  • Demanar, a més, als promotors d’habitatges nous, certificació sobre la possibilitat de connexió a banda ampla com un servei imprescindible per l’obtenció de qualsevol cèdula d’habitabilitat.
  • Sondejar l’estat tecnològic de la comarca a través de les empreses de telecomunicacions sota els paràmetres que es definiran més endavant.
En aquest espai la participació dels usuaris serà imprescindible. Aquesta consistirà en aportar noves propostes que s'inclouran en la llista.

DADES I CASOS D'EXIT

En aquests enllaços l’usuari pot conèixer la velocitat de pujada i baixada de la seva connexió a internet, entre altres dades:

http://www.testdevelocidad.es/

http://www.mi-adsl.com/test-adsl.html

Cas d’èxit local:

http://www.adslnet.es/index.php/2007/11/29/cangas-de-narcea-navega-a-100-megas-por-segundo/

Els usuaris poden aportar nous casos d'èxit.
Comentaris (22)
  • jimmi  - Ens escolten, bona senyal
    Ens comencen a escoltar, anem be.
    Si tu tb vols una connexió de qualitat al Pla, agrega't al grup de Facebook:

http://www.bondia.cat/component/content/article/99-societat/12710-cree n-un-grup-al-facebook-per-demanar-la-fibra-optica-al-pla-durgell
  • jordi  - http://www.facebook.com/home.php?#!/group.php?gid=
    Cert Maikl, si la majoria d'empresaris avaluessin l'estalvi en costos que pot representar tenir una connexió amb fibra òptica, segurament prioritzarien invertir en telecomunicacions. Ara que s'està redactant el Pla Director és el moment d'endollar l'altaveu perquè tots plegats assumim el repte d'actualitzar tecnològicament la comarca.
  • maikl
    A la nostra empresa, al polígon de Vilasana, telefònica ens deia que no podíem passar d'1 Mb. Teníem una altra línea de telèfon i per aquella es veu que si que podíem agafar fins a 6 o 8 Mb.
    El tècnic ens va explicar que l'altre número passava per uns altres cables tot i que al final anaven a parar al mateix lloc. No entenc massa bé com ho tenen això.
    Al final ens vam decantar per radioenllaç amb una empresa de Lleida.
    De totes formes trobo patètic l'estat de les comunicacions que tenim. I més en un polígon industrial on avui en dia és necessari gairebé per qualsevol empresa.
    Salut!
  • Manel
    Pel pla Director també teniu pensat fer propostes en telecos? em sembla que estan a anys llunm de la realitat i del que necessitem per engegar el pla d'urgell (fartwest en diu el Joe?)
  • eduesco  - resultat test de velocitat adsl
    deixo aqui una explicacio que pot ajudar a interpretar els resultats del test de velocitat.
    (extret de www.testdevelocidad.es )

El resultado del test de velocidad no muestra el 100% de la velocidad de conexión, porque en los resultados influyen diversos factores, como el estado de tu línea, ruido / atenuación de señal, interferencias o incluso la carga del servidor, pero el resultado de nuestro Test de velocidad si que es muy cercano a la velocidad real de nuestra conexión.

Al finalizar el análisis podemos comprobar la velocidad de bajada en sentido red usuario y la velocidad de subida que es la que nos permite enviar ficheros o correos electrónicos y que juega un papel importante en los programas de intercambio peer to peer.

El resultado se muestra en kilobits por segundo que es una unidad de medida que se usa en telecomunicaciones e informática para calcular la velocidad de transferencia de información a través de una red. ¿Cómo interpreto el resultado de mi análisis?

A continuación os mostramos las diferentes modalidades que hay en España para que comparéis con vuestro resultado:

20 megas de bajada y 1 mega de subida equivalen a 20000 kbps y 1024 kbps
    10 megas de bajada y 320 kbps de subida
    8 megas de bajada y 640 kbps de subida
    6 megas de bajada y 512 kbps de subida
    4 megas de bajada y 512 kbps de subida
    3 megas de bajada y 320 kbps de subida (Jazztel ofrece 512 kbps de subida)
    1 mega de bajada y 320 kbps de subida
    Si nuestro test de velocidad es un 80% de nuestra conexión teórica el resultado es excelente. Por ejemplo, una conexión de 3 megas que obtenga un resultado de 2500 kbps de bajada y 220 kbps de subida. Es importante tener en cuenta que a mayor velocidad peor es el resultado que ofrecen los operadores ya que el ADSL es muy sensible a la distancia.

El ADSL2+ de 20 megas tiene una media de velocidad nacional del 43%, es decir todos aquellos que obtengan en el test de velocidad 8500 kbps o más estarán por encima de la me...
  • Icorid
    I el factor més important, determinant i que no es pot solventar és la distància amb la centraleta.

Amb la tecnoloia ADSL com més lluny estàs de la central telefònica, menys velocitats rebs, amb una relació d'exponencial negativa (és a dir, que si estàs el doble de lluny de la central no rebràs la meitat de potència sinó força menys).

Aquest factor és més influent en ADSL2+, doncs a una distància de 2km de la central la velocitat del ADSL2+ és exactament la mateixa a la ADSL convencional.
  • Icorid  - ADSL Al Palau
    M'agradaria comentar-vos la meva experiencia:

Fa cosa de 4 anys tenia la intenció de ficar-me ADSL a la meva llar, doncs fins llavors treballava amb un modem de 56K, la velocitat del qual és irrisoria.

Despres de moltes trucades a Telefónica van concloure que la única solució al meu problema era canviar-me de número de teléfon.

Després del canvi vaig poder gaudir de la tecnologia ADSL a una velocitat de 1 Mbps.

Amb els anys, Telefónica va anar agmentant l'ample de banda als seus clients passant de 1 3 Mbps, però degut a la pèssima linia que tenim fins al Palau m'havia de conformar amb tant sols el 1 Mbps inicial.

Ara fa menys de un mes vaig rebre una trucada de Jazztel informan-me que havien ficat una nova centraleta al poble i que podia rebre velocitats de fins a 16Mbps.

No rebo 16, però 5Mbps reals si, que és tot un luxe veien el meu expedient.

Per acabar, només voldria recordar-vos que per llei les operadores de internet només estan obligades a donar el 10% del BW contractat, és a dir, que si tens tens contractat 1Mbps l'operadora només te la obligació d'oferir-te 128kbps.
  • albhert  - El problema és la pujada
    Ben aviat a YouTube implantaran una nova solució per permetre generar video on-line de forma que es puguin crear canals de televisió 2.0. Això presenta un gran handicap a les infraestructures ja que tothom podrà amb una càmera enviar continguts video en directe a la resta del món, però......... ens hem preocupat per la velocitat de bajada però no tant per la de pujada? Aquest tipus de solució ens faran adonar que les ADSL que tenim són insuficients, doncs una ADSL de 6M pot resultar 1M de baixada real pero de pujada podrien ser menys de 400K (si estem de sort). Em sembla que si no millorem les capacitats podrem mirar molta tele 2.0 dels altre però molt poca amb accent del Pla.
  • Jaume72
    Em sembla una bona iniciativa aquesta.
    Jo en tinc contractades 6m amb telefonica i normalment n´arriba 5.
    En canvi a la feina de 3m contractades n´arriba 1.
    El problema que les ofertes d´altres companyies sont enganyoses i quan preguntes alguns dubtes com qui be cuant tens un problema no saben massa que respondret.
    Al final toca quedar-se amb telefonica, to i que es car, s´han de baixar els preus
  • Manel
    Ostres, ostres, això es podria aplicar al Pla, ara que ens passarà la fibra òptica per davant dels nassos?
  • jaumepubill  - Hola
    Tinc contractades 6 megues amb Telefònica. Poques vegades hi arribo, però sí que acostumo a tenir-ne al voltant de 5..
  • Norma
    Jo tinc contractat 6Mb amb Jazztel, però em sembla que mai he superat el 1Mb real. No ho entenc
  • Martinetti  - re:
    Carles va escriure:
    Jo tinc 780 Kb de pujada i 350 de baixada, això és correcte? les pàgines se'm carreguen lentament però no se de qué o de qui és culpa.
    Si algú em pot respondre, m'aclarirà dubtes. Gràcies.
    Carles.

???
    Amb quina companyía ho tens?

Això no té lògica, Telefònica i les altres operadores quan diuen que ofereixen 6Mb, això vol dir de baixada, després de pujada et donen 600Kb aprox, en relació amb la baixada.
    Si tinguessis Iberbanda o companyies així, és a dir, per radiofreqüència la potència que ofereixen 1 o 2Mb són simètriques, igual baixada que pujada.

No et va de cap manera, i no té lògica. Això és culpa de la línea, inclòs el operador que t'ofereix el servei.
  • Manel
    Jo tinc 780 Kb de pujada i 350 de baixada, això és correcte? les pàgines se'm carreguen lentament però no se de qué o de qui és culpa.
    Si algú em pot respondre, m'aclarirà dubtes. Gràcies.
    Carles.
  • jjdunes  - ADSL Al Palau
    bones a tots i felicitats per la pàgina.
    Al Palau tindrem ADSL quan les vaques tinguin ales o quan timofonica li surti d'un lloc, a10000000000000
    Al Palau tindrem ADSL quan les vaques tinguin ales o quan timofonica li surti d'un lloc, a10000000000000
  • miquel
    La connexió ADSL al Palau d'Anglesola, va per llocs i situacions de les centraltes de telefonia, estem prehistorics. El meu cas es que vic en una plaça de les més centriques del poble i no tenim ADSL, aixo es el segle XXI. Us dono el meu recolçament per fer les accions que calguin. Salut.
  • Martinetti  - Jo també en vui!
    Bones companys i companyes!!

Primer de tot, felicitats per la iniciativa que esteu portant (jejejje)!

JO TAMBÉ EN VUI!!!

Això és una pena el que tenim aquí, que paguem un ou i mig a Timofònica i als altres operadors i només tinguem aquestes velocitats irrisòries.
    I el que encara és més penós... la Generalitat/Govern els hi paga una millonada i no fan res per millorar-ho!!

K penós déu meu!!!

A veure si ens podem mobilitzar tota la gent de la comarca i aconseguim alguna cosa més que no la 1Mb que tenim, excepte a Mollerussa perquè allí si que es rentable modernitzar les instal·lacions!

Salut companys/es anem dialogant!
Només els usuaris registrats poden escriure comentaris!